Thursday, August 19, 2010

Ramadhan kembali lagi....

"Hadirnya Penyuluh Hidup"

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua sahabat..ramadhan kembali lagi..Tidak terlalu lewat rasanya saya hendak mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan kepada muslimin dan muslimat. ustaz saya kata dalam bulan ramadhan orang arab akan menyebut "Ramadhan karim" apabila bertemu dengan sahabatnya. dan begitu juga sebaliknya sahabat itu akan menjawab "Allahukram". Hal ini menunjukkan bahawa Allah lebih mulia dari segala nya. 
sahabat yang di rahmati Allah sekalian,bila mana kita berbicara mengenai ramadhan kita patut rasa bersyukur kerana Allah memberikan kepada orang islam satu bulan yang penuh dengan keberkatan. di dalamnya ada malam umpama seribu bulan, turunnya Al Quran, bulan yang mana pintu-pintu surga di buka dan pintu-pintu  neraka di tutup. Persoalannya, adakah kita menggunakan peluang dan ruang yang Allah berikan kepada kita? Apa persediaan kita menghadapi bulan ramadhan? jawapan semua di tangan anda...
sahabat yang dirahmati Allah sekalian, sebagai peringatan untuk kita bersama, kita jadikanlah bulan ramadhan ini sebagai pesta ibadah. kita tingkatkan amalan ibadah, minta pengampunan daripada Allah. jangan kita ingat bulan ramadhan untuk puasa semata-mata. sebenarnya lebih daripada itu. dalam bulan yang penuh barakah ini juga kita melatih diri kita untuk melawan hawa nafsu kita. siangnya kita menahan lapar dan dahaga, malamnya pula kita berehat dengan melakukan solat sunat tarawih. kita berbuka untuk jasad kita. jangan kita melampau-lampau ketika berbuka dan kena seimbangkan juga makanan rohani dengan melakukan ibadah pada malamnya.   
Akhirnya bersama kita mencari keredhoan dan keberkatan Allah di bulan ramadhan. dan satu doa yang saidina Umar Al khatab selalu baca yang berbunyi "ya Allah berikanlah aku kelapangan masa dan kekuatan pada diriku untuk aku melakukan ibadah kepadaMu di bulan ramadhan" semoga amalan kita di terima oleh Allah SWT..

wasalam

1 comment: