Saturday, August 27, 2011

Selamat pulang ke kampung...

Salam..hari ini sudah tiba saat dan waktu saya pulang ke kampung halaman di Sungai Besar. Sebelum berangkat pulang sempat juga solat berjemaah di Masjid Bandar Baru Putra berdekatan dengan Tanjung Rambutan. Agak terkejut bila melihat ramai jemaah yang hadir untuk solat subuh berjemaah di Masjid itu. hampir empat saff masjid penuh yang hadir. Alhamdulillah bersyukur pada Allah yang memberikan rahmat kepada orang-orang yang beriman. Hanya orang yang terpilih yang diberikan oleh Allah hidayah dan rahmatnya rasa ringan untuk menghadirkan diri ke rumah Allah..


Analoginya jika kita sebagai tuan rumah mesti mengundang tetamu yang kita kenali untuk hadir ke rumah. tetamu yang rapat, selalu berbuat baik dengan kita dan banyak membantu kita.. Sama juga dengan Allah S.W.T memilih tetamuNya untuk hadir ke rumahNya iaitu masjid dan juga surau-surau. Hanya orang yang rapat dengan Allah, jaga hubungan dengan Allah, melakukan perkara yang disuruh dan meninggalkan segala laranganNya akan di undang oleh Allah untuk hadir ke masjid dan juga surau.


Selepas solat subuh berjemaah saya mendengar tazkirah yang di sampaikan oleh ustaz yang telah dijemput. Tazkirahnya ringkas tetapi padat dengan ilmu yang berguna. Beliau menyampaikan berkenaan perkara-perkara sunat yang dilakukan oleh Nabi kita pada satu syawal. Antaranya ialah :


1. Makan sedikit sebelum ke masjid aatu surau
2.Solat sunat dan mendengar Khutbah aidil fitri 
3.Ziarah sanak saudara


Inilah sebahagian yang disampaikan oleh ustaz. ada banyak lagi yang boleh kita buat sebagai amalan sunat di pagi syawal. ustaz kata jangan kita rosakkan ramadan hanya dengan kita menyambut satu hari di bulan syawal. Bergembira secara berlebihan, berkaraoke melakukan perkara yang dilarang amat tidak digalakan. sama-sama kita perbaiki mudahan kita mendapat keredhoan Allah..


Pada kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf  dan Zahir Batin..hati-hati dijalan raya. Ingat orang yang tersayang..



Salam perantauan dari saya Mohd Khairul Rafizi Bin Mohd Nor Azmi dari IPG Ipoh Taman UK Raya..=)

No comments:

Post a Comment