Tuesday, November 2, 2010

Dilema seorang pelatih Guru

Assalamualaikum dan salam sejahtera....Apa khabar iman sahabat2ku sekalian...? harap semua dalam keadaan sihat sejahtera...terasa rindu bila sudah lama tidak menulis sesuatu dalam blog ni. alhmdulillah Allah telah memberi kelapangan masa dan semangat untuk kembali aktif menulis di blog ini

Dilema seorang pelatih Guru bilamana berhadapan dengan kehidupan sebenar bermasyarakat Alhamdulilah saya di beri peluang dapat hidup dalam suasana bermasyarakat.Dalam situasi saya pada hari ini, saya berhadapan dengan dua jenis masyarakat yang berbeza..Pertamanya semasa di kampus, saya terpaksa berhadapan dengan masyarakat kampus. Bermacam-macam ragam dan latarbelakang masyarakat yg saya terpaksa tempuhi..ada yang baik, ada juga yg nakal bermacam-macam la..Daripada situasi itu saya banyak mendapat pengalaman baru.

Kedua pula masyarakat kampung. masyarakat kampung lagi bnyak cabaran dan dugaannya..saya tinggal di kawasan kampung dekat sabak bernam selangor..hidup di kampung sgt berbeza denga kehidupan di bandar..semua aktiviti kenduri kendara kita kena pergi..kalau tidak bila kita buat kenduri tidak ada orang yg akan datang ke rumah kita.kadang2 masyarakat ambil berat terhadap perihal jiran2..mereka suka mengkritik dan menilai orang lain..ada yg baik dan ada juga yg buruk..kdg2 sampai menjadi buah mulut orang kampung. sebagai contoh, orang kampung lihat anak kita bonceng moto dengan perempuan, berita tu akan tersebar satu kampung. cerita pasal kampung, terasa macam nk blik kampung je..esok dah mula cuti..cadang nk balik kampung..Tengok la mcm mne nnti..

kesimpulannya, guru kene bijak dan berperanan di dalam masyarakat. guru adalah jurutera kepada pembentukan sahsiah pelajar..bilamana guru rosak apa pula dgn nasib anak murid??? dapatkah membina sebuah masyarakat yang hebat dan berakhlak mulia..belajar untuk bermasyarakat bukan jadi sampah masyarakat..

wasalam...


No comments:

Post a Comment