Wednesday, November 10, 2010

Roti canai satu!!.

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang 

makan...makan...makan...terasa laparlah pula bila sebut pasal makan..makan untuk hidup atau hidup untuk makan..??pening juga kepala bila fikir sampai tahap macam tu. kata seorang sahabat "selagi kita mampu makan, makan jela nanti bila sudah tua sudah tidak ada selera hendak makan" bila di fikirkan ada betulnya juga apa yang dikatakan oleh sahabat saya tu..tapikan soalan saya x terjawab lagi..makan untuk hidup atau hidup untuk makan? kadang-kadang bila makan sampai  tidak ingat  dunia..kata naqib saya "makan jangan ikut nafsu..jangan ikut sangat nafsu tu..berhenti bila sudah kenyang"  

********
Saya selalu keluar makan bersama sahabat-sahabat. ada yang kuat makan, ada juga yang bajet duit berjimat cermat. Bagi saya bila perut sudah lapar makan jela..saya cakap dekat diri saya, saya makan untuk dapatkan tenaga dan tenaga yang saya dapat boleh saya gunakan untuk beribadah mendekat diri kepada Allah..Bergantunglah pada pendapat masing-masing..semua orang berhak untuk memberikan pendapat...

*********
Panjang lebar syarah bab makan je..
sebenarnya hendak berkongsi cerita semalam pagi-pagi lagi saya dan sahabat pergi cari makanan. singgah dekat gerai kuih. sempat la juga beli kuih karipap, donut dan juga nasi lemak dua bungkus. Harga berpatutan nasi lemak rm 0.50 dan empat biji kuih rm 1.00.. "kalau nk cari kuih yg murah dtgla dkt gerai mak cik" kata penjual kuih. saya menjawab "okla mak cik terima kasih ye"

Perjalanan diteruskan mencari kedai roti canai..kedai yang kami hendak tuju tutup. kami pergi cari ke tempat lain. Hampir tiga buah kedai makan kami pergi  tidak ada roti canai. sahabat saya berkata "orang kite mcm ni la kalo nk berniaga kejap ada kejap tidak ada,,mcm mana nk untung" 

Akhirnya kami sampai dekat kedai MAMAK..."Roti canai satu!!"Alhamdulillah dapat juga makan roti canai dengan nasi lemak..Air macam biasalah air kosong je...
sempatla juga bergambar masa makan dekat kedai Mamak..

wah...sedapnyer....

sahabatku....xsabar menanti...he2
Tempat yg kami tuju.....


Makanlah untuk hidup dan bukannya hidup hanya untuk makan..Berpada-padalah dalam semua perkara. jangan terlalu berlebih-lebihan takut membazir..kerana membazir adalah saudara syaitan..
wasalam

No comments:

Post a Comment